Ams og Kaj
Miniferie i Glücksburg
November 2013
"One day we will be living on this boat"
HOME              COME ON BOARD             VORES BLOG                NEWS                 ART-WORK                    HISTORY                CONTACT
DAG 1  -  DAG 2 DAG 3
Vi startede miniferien med nogle afstikkere.
Vi kørte af den nye motorvej til Sønderborg og hoppede af halvejs og kørte af Feldstedvej ned til Gråsten, dronningen var nu ikke hjemme men vi kiggede os omkring, selv om der ved indkørslen stod et rødt skilt med ADVARSEL LIVSFARE.
Videre til Egernsund, hvor vi engang var blæst inde da vi sejlede H-båd.
Derefter gik turen hen langs den meget smukke fjordvej helt til Kruså, hvor vi var nede og se Kupfermühle. Videre til Værftsmuseet i Flensborg og ind og se den berømte Nørreport.
Derefter blev kursen sat med Glücksborg, der da den var i dansk besiddelse hed Lyksborg.
LINK TIL DE STEDER VE BESØGTE PÅ VORES MINIFERIE 26-29 AUGUST 2013
Under storkansleren Frederik Ahlefeldt, der var ejer af Gråsten Slot 1662-1682, og dennes søn opførtes kort før år 1700 et barokslot, der imidlertid nedbrændte i 1757. Det nuværende slot, som det delvist ser ud i dag, er fra 1759 og befinder sig i den nordlige del af Gråsten by. Slottet blev genopført af Johann Gottfried Rosenberg i rokokostil.
Eventyrdigteren H.C. Andersen besøgte Hertug Christian August II på Gråsten Slot i november 1845. Under sit ophold på Gråsten Slot skrev han "Den lille pige med svovlstikkerne" færdig.
KILDE: WIKI
Vores mini-ferie kom til at strække sig over 4 dage. Klik på link ovenfor til de byer vi besøgte på turen.
EGERNSUND
Egernsund er teglværkernes by, det giver sig også udslag i skulpturerne her, Selve teglværkerne, som jeg havde glædet mig til at se var ombygget i en grad så jeg ikke engang gad tage billeder af dem
FJORDVEJEN
Fjordvejen er kendetegnet ved at der er masser af luksuriøse huse men der er også plads til natur og de oprindelige huse
OKSEØERNE
Okseøerne, Lille og Store Okseø, er danske og der er beværtning på den ene. Færge dertil fra både tysk og dansk side
Mellem Okseøerne kan man på kysten i baggrunden se Strandhotel Glücksburg, hvor vi skal bo.
TUK-TUK møder man mange af og de giver nu ret til. ligesom gul bil og folkevogn, at uddele lammer.
BETTE SKAGEN GREN 2
Skagens Gren har en lillebror på Bjørnsknude ved Juelsminde og så den her i Flensborg Fjord
Parkering forbudt - skal man bruge redningskransen må man gribe den i forbifarten
MERE LUKSUS OG EN DER IKKE HAVDE KUNNET FÅ DET TIL AT LØBE RUNDT
Det 5-stjernede Hotel Fakkelgården i Kollund
KOLLUND MOLE
Kobbermølle (tysk Kupfermühle)
Kobbermølle var den første fabrik i det slesvigske område. Byen og fabrikken blev grundlagt af Christian 4. i 1612 ved Kruså. Ved hjælp af vandkraft forarbejdedes kobber, senere messing, til plader og rør til f.eks. den danske flåde og kobbertage, men også til brugsgenstande som spande, lysestager, pander osv. Kobbermøllefabrikken oplevede sin blomstringstid i 1914 med over 200 arbejdere.
Nørreport (Flensborg)
Porten bærer på nordsiden Flensborgs byvåben og det danske rigsvåben. På porten stod Christian 4.s valgsprog Regna firmat pietas (Fromhed styrker rigerne) og indskriften Freden ernærer, ufreden fortærer.
Flensburger Schiffahrtsmuseum  m.m.
HER SKULLE VI BO
Lad os tage en rundtur før folk vrimler frem til aftensmaden
Vi boede på 213
Vi brugte nu mest elevatoren
TID TIL AT GÅ OP OG HVILE LIDT FØR DER VAR MIDDAG
4 RETTERS VINMENU
Spisekortet var limet på en plade, det var lige voldsomt nok
PEJESESTUEN
Her mødte vi vagthavende hos politiet i Horsens gennem 10 år med frue. Han var på pension nu og de boede i en ejerlejlighed i det tidligere sanatoruim på Trelde Næs (undskyld at jeg ikke fik fokuseret ordentlig på billedet af jer)