VORES SKIB

Soldat i Tønder og Skrydstrup
Sep. 1968- Okt. 1969
"One day we will be living on this boat"
HOME              COME ON BOARD             VORES BLOG                NEWS                 ART-WORK                    HISTORY                CONTACT
HOME              COME ON BOARD             VORES BLOG                NEWS                 ART-WORK                    HISTORY                CONTACT
HOME              COME ON BOARD             VORES REJSER                NEWS                 ART-WORK                    HISTORY                CONTACT
Indkaldt Sep. 1968 til 3 RKBT ved Jydsk Luftværnsregiment i Tønder
Efter rekruttiden på 4 måneder udstationeret til 1. Jydske Luftværnsregiment på Flyvestation Skrydstrup
Var under hele tjenesten motorvognsfører på en Ford Canada der trak en 40 MM kanon
Hjemsendt 30 Okt. 1969
LINK TIL DE STEDER VE BESØGTE PÅ VORES MINIFERIE 26-29 AUGUST 2013
Hundetegnet
Bliver man skudt brækker man det nederste stykke af og tager med så man kan holde styr hvem der er i live og hvem der er døde.
På vej ind til Sessionen
Vores mini-ferie kom til at strække sig over 4 dage. Klik på link ovenfor til de byer vi besøgte på turen.
Jeg har på diverse blogs og historiske sider fundet billeder fra min soldatertid.
Morgenmønstringspladsen
Mit Stamnummer var 794170 og fra det øjeblik jeg trådte ind på kassernen i Tønder så hed jeg "70" eller når det var officerer der tiltalte en "170"
Herunder Hansen som "Basse" og med "Fido" i hånden. Det var en lille trold man puttede et målebånd ind i så det stak ud af munden og klippede så en dag af hver dag.
Det hed "Juster Fido"
Og så gik vi og så gik vi mere og vi gik indtil alle havde lært at gå i takt
"Vores gang" - den nederste og det var rart når den hed fuld feltmæssig
>>>
Hovedvagten, jeg nåede heldigvis kun at stå vagt èn gang, der er altså koldt derude kl. 2 om natten
Inde fra gården - pilene peger på vores stue
Min bil.....
En Ford Canada der blev produceret fra 1937 og frem til 1949.
Den fandtes i en del versioner men den mest kendte er den her som var speciel fremstillet til at trække en kanon, den blev faktisk kaldet en traktor, vi kaldte den nu for en lastbil.
Efter krigen fik dasnmark jo Marshall-hjælp og det indebar også at vi fik en militært isenkram som amerikanerne ikke ville slæbe hjem over Atlanten igen.
"Min bil" havde bag ved førersædet indridset El-Alamein 1943 og havde 3 skudhuller i kabinen.
Slaget ved El Alamein er jo et af krigens mest berømte da det var mellem den tyske Ørkenræv Rommel og engelske Montgomery som de ledende generaler.
Det enorme kampvogns-og atelleristslag kostede på 3 dage 52.000 livet.
Da Tønder er flad kørte vi til Søgård kasserne for at træne terrænkørsel
Herover 40 MM kanonen vi havde på slæb og den var svær at køre med da den var smallere en bilen så man kunne ikke se den i sidespejlene og jeg skal hilse at sige at der var nervøsitet da jeg skulle aflægge køreprøve inde i Tønder Bys smalle gader. Da kanonen havde elektriske bremsere kunne jeg ikke få hænger på kørekortet, kun lastvogn og bus.
40 mm kanonen var manuelt betjent i modsætning til det andet regiment i tønder der skød med radarstyring  MEN..i Koreakrigen kom den til hæder og værdighed igen da man da havde held med radarspamming der gjorde dem ukampdygtige
Bilen var højrestyret og motoren lå under den hjelm mellem motorvognsføreren og sergenten.
Det skal jeg komme tilbage til længere nede.

Til venstre et billede fra El Alamein hvor en Ford Canada er tæt på at få en fuldtræffer.
Tønder kasserne er for længst lukket men nogle gamle artellirister havde været dernede og forhindringsbanen var der skam endnu...jeg husker den som var det igår...den var strid.
Værkstedsområdet hvor vores biler stod er der også endnu. Her har jeg tilbragt mange timer med at vaske/pudse/male og nusse den kære bil
Det samme er skydebanen
Efter Tønder hed det Skrydstrup Flyveplads og der var der mere gang i den....
Vores opgave på flyvestationen var at forsvare den mod fremmede flyangreb men da der ingen fjendtlige fly var så måtte vi nøjes med at skyde vores egne med foto-skydning.
Sommetider røg der et rutefly fra SAS men pyt i en krig er der tab.
F104 - Draken - og den gamle F84
Det kunne være gået helt galt !!!!
Vi var ofte på skydeøvelser, enten på Rømø hvor flyene skød med skarp hen over hovedet på os og vi skød med foto. Eller i Hevring på Norddjurs hvor vi skød med skarp efter kampvognsmål.
Der hvor vi var flest gange var Nymindegab, hvor vi skød med skarp efter slæbemål bag fly.  !!!!
Når man var færdig med skydningen (typisk 2-3 dage) så skulle vi jo hjem til Skrydstrup igen og på Orlov !!!!!

Hver kanon bestod af en Sergent, en motorvognsfører og 8 kanonfolk der sad bagi i bilen.
Der var 12 sådanne kanonbesætninger i vores regiment og der var en enorm kappestrid om at skyde slæbemålet ned - ramme kampvognene etc.....

MEN også i at komme først hjem !!!!!

Vi plejede altid at ligge i top 3 i den diciplin.
Men på en tur hjem fra Nymindegab kørte bilen som røv og nøgler og sergent Ole Ravn.....ja det er ham der er sportsjounalist på BT pukkede på mig.
Jeg sagde at det lød som om den kun kørte på 6 cylindre og der måske var faldet nogle tændkopper af, det var sket før.
Vi blev så enige om at "se på det" og medens vi tordnede afsted med 8 mand bagi og stor 40 MM kanon på slæb........så tog vi motorhjelmen af som var midt mellem vores sæder og begyndte at checke tændkopper !!!!

Jeg mærkede godt den fik fat i vejkanten (og den har ingen servo) jeg greb fat i rattet med begge hænder og satte foden op med vinduestolpen......men nix.....vi gik med fuld hammer ned i grøften.

Der må have været en der passede på vores folk omme bagi, for kanonen hoppede af men trækstangen gik ikke op igennem mandskabrummet men ned under bilen. !!
Da vi var kommet ud og havde set at ingen var kommet noget særligt til, trak Serg Ravn mig tilside og sagde "Vi siger at det var noget med styretøjet"
Det gjorde jeg så da jeg blev afhørt.....men Serg. Ravn havde fortalt at han på alle måder havde prøvet at forhindre at jeg tog motorhjelmen af !!!!
Jeg fik en 3x3 bollevagt (og nej tøser man ligger ikke og boller i 9 dage ;).....og Serg, Ravn hed resten af soldatertiden "Lalleravn"
"Lalleravn"